Jak to zmienić
Kampania „Zobacz czym oddychasz. Zmień to” pokazuje jakie pyły gromadzą się w naszych płucach. Głównym celem kampanii jest doprowadzenie do takiej zmiany świadomości, która doprowadzi do zmiany. Poprzez zmianę rozumiemy likwidację starych, nieefektywnych kotłów na węgiel i drewno, czyli tzw. „kopciuchów”. Drugim bardzo ważnym działaniem jest inwestycja w efektywność energetyczną, czyli przeprowadzenie termomodernizacji domów. Ocieplenie ścian, stropów, dachu oraz wymiana okien i drzwi na nowoczesne może doprowadzić do zmniejszenia zapotrzebowania na energię nawet o połowę.
Aż 70% polskich domów nie ma wystarczającego ocieplenia ścian i stropów, co sprawia, że ogrzewanie takich domów oznacza znaczne straty finansowe. Ciepło ucieka zwiększając koszty ogrzewania domu – w ocieplonym domu koszty obniżają się przeciętnie o około połowę.
W sytuacji kryzysu energetycznego i niedoborów paliw rezygnacja z “kopciucha” i instalacja nowoczesnego, wydajnego źródła ciepła jest inwestycją, która nie tylko zmniejszy rachunki za ogrzewanie, ale również poprawi jakość powietrza. Przy obecnych cenach ogrzewanie domu węglem spalanym w “kopciuchu” jest najdroższą metodą utrzymania komfortu cieplnego.
Kampania zachęca do skorzystania z dostępnych programów dotacyjnych takich jak program Czyste Powietrze czy dotacji gminnych. Dodatkowo każda inwestycja w efektywność energetyczną może zostać odliczona od dochodu w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej.